Podstawy fotografii krajobrazowej – trochę o kompozycji i nie tylko

Podstawy fotografii krajobrazowej, to nic innego, jak minimalna baza wiedzy potrzebna do jak najlepszego uwieczniania na fotografii otaczającego nas świata.
Osoby omijające szerokim łukiem tryb manualny, muszę zmartwić i może nawet zaskoczyć. Najlepsze zdjęcia wychodzą wtedy, gdy używa się w umiejętny sposób trybu manualnego. Tryb “AUTO” za bardzo wszystko uśrednia i tak naprawdę nigdy nie wiemy, jak aparat zinterpretuje nasz kadr. Dlatego zalecam przejść na tryb manualny, przynajmniej jeśli w grę wchodzi fotografia krajobrazowa.

Kadr – Podstawy fotografii krajobrazowej

Pierwsze czego świadome fotografowanie wymaga, to wybór odpowiedniej ogniskowej. Od tego zależy, czy uzyskacie wąski, czy szeroki kadr. Czym jest ogniskowa? Tłumacząc najprościej jak się da, jest powiększeniem. W zależności jaką ogniskową wybierzemy, uzyskamy szerszy lub węższy kadr. Nie ma jednej uniwersalnej wartości, która spisuje się świetnie w każdych warunkach. Jeśli chcemy fotografować obiekty znajdujące się daleko od nas lub wąski wycinek kadru, wtedy korzystamy z wysokich ogniskowych. Więc tym samym jeśli chcemy, aby jak największa przestrzeń znalazła się w kadrze, wtedy mała ogniskowa będzie najlepsza.

Podstawy w fotografii krajobrazowej - trochę o kompozycji i nie tylko

Podstawy fotografii krajobrazowej - trochę o kompozycji i nie tylko

Podstawy fotografii krajobrazowej - trochę o kompozycji i nie tylko

Podstawy fotografii krajobrazowej - trochę o kompozycji i nie tylko

Warto wiedzieć, że ogniskowa nie wpływa jedynie na sam kadr. Wpływa również na czas naświetlania i w niektórych przypadkach na przysłonę. Zasada jest taka, że czas naświetlania powinien być równy, a nawet krótszy od odwrotności długości ogniskowej mierzonej w milimetrach. Może brzmi skomplikowanie, lecz jest to bardzo proste. Na przykład ustawiając ogniskową 100mm, czas naświetlania powinniśmy ustawić nie dłuższy niż 1/100s. Czyli wartość 1/80s będzie dla ogniskowej 100mm za długim czasem i da nam nieostrą fotografię. Ta reguła, jeden do jednego, tyczy się jedynie aparatów pełnoklatkowych. Wynika to z kąta widzenia „pełnoklatkowców”. W aparatach z mniejszymi matrycami, trzeba liczyć ogniskową x1.6 dla Canona, a dla pozostałych x1.5. Czyli w takim przypadku dla obiektywu o ogniskowej 300mm, bezpieczny czas otwarcia migawki, to 1/500s. Więc jeśli Wasz aparat bez obiektywu kosztował min 7000 zł, jest szansa, że posiadacie “pełną klatkę”. W sumie nie znam osoby, która nieświadomie kupiła pełnoklatkowy aparat. No ale różnie może być. Dlatego polecam sprawdzić w specyfikacji jaką macie matrycę.

Nie popadajcie w paranoję z tymi liczbami. Da się zrobić z “ręki” nieporuszone zdjęcie nawet przy dłuższych czasach. Zależy to od wielu czynników. Sposób trzymania aparatu, to jak stoimy, znaczenie ma nawet to, czy patrzymy przez wizjer, czy w ekran. Zakładam jednak, że lepiej zacząć z większymi czasami, bo później, jak już nabierze się wprawy, można je bezpiecznie zmniejszać. Po prostu niektórzy mają bardzo pewną rękę, inni mniej.

Przysłona

Podstawa fotografii krajobrazowej, to również przysłona. Wartość odpowiada za ostrość elementów na zdjęciu. W omawianej fotografii krajobrazowej, korzysta się zwykle z dużych wartości typu f/8, f/11, a nawet f/16. Dzięki temu wszystkie interesujące nas plany, są wyraźne. Z racji, że przysłona ma wpływ również na czas naświetlania, często aby zastosować wyższe wartości, typu f/8, będziecie musieli umieścić aparat na statywie. Jest to konieczne dla uzyskania najlepszej jakości zdjęć, gdyż “podkręcanie” ISO da nam wprawdzie możliwość fotografowania bez użycia statywu, lecz tym samym, pogorszymy jakość zdjęcia.

Podstawy fotografii krajobrazowej - trochę o kompozycji i nie tylko

Podstawy fotografii krajobrazowej - trochę o kompozycji i nie tylko

Kolor

Mogłoby się wydawać, że aparat widzi kolory tak samo jak ludzkie oko. Rzeczywistość jest nieco inna. Często trzeba wskazać aparatowi jakie jest aktualnie światło, a dokładniej temperatura barwowa. Oko ludzkie daje sobie radę i nie ma trudności z adaptacją. Dla nas śnieg jest tak samo biały bez różnicy, czy słońce jest za chmurami, czy na bezchmurnym niebie. Aparat niestety bardzo często doda do zdjęcia pewną dominantę barwną. Jest to spowodowane nieodpowiednim odczytaniem temperatury barwowej.

Podstawy fotografii krajobrazowej - trochę o kompozycji i nie tylko

Podstawy fotografii krajobrazowej - trochę o kompozycji i nie tylko

Balans bieli odpowiada za to, jak aparat postrzega kolory. Domyślnie jest ustawiony na “AUTO”, nawet w trybie manualnym. Zwykle przy opcjach ustawień balansu bieli, dostępne są opcje tematyczne wgrane fabrycznie do aparatu. Są to na przykład ustawienia balansu bieli dla światła żarowego, jarzeniowego, słonecznego czy pochmurnego. Zaznaczając poszczególne opcje zauważycie, że aparat dodaje automatycznie określoną dominantę barwną, która ma zneutralizować różnice kolorystyczne charakterystyczne dla poszczególnych rodzajów oświetlenia. Niektóre żarówki świecą ciepłym inne zimnym światłem, a wszystko to trzeba wyrównać w taki sposób, żeby efekt końcowy był neutralny. Świetnym rozwiązaniem dla osób, które niekoniecznie chcą “bawić się” w dobieranie odpowiedniego balansu bieli, jest fotografowanie w formacie RAW, który jest cyfrowym odpowiednikiem negatywu i podobnie jak jego fizyczna wersja, wymaga późniejszego wywołania, co umożliwia dowolne ustawienie balansu bieli. W sumie tych opcji jest cała masa, ale o tym przygotuję oddzielny materiał. Na początek powinny wystarczyć ustawienia balansu bieli oferowane przez aparat, w ostateczności zacznijcie na spokojnie z trybem “AUTO”. Będziecie niezadowoleni z efektów, to sami sięgniecie po ręczne ustawienia ;)

Światło

Jest wymogiem bez którego fotografia nie powstanie. To ono nadaje jej kształt. Więc skoro jest to czynnik kluczowy, jasnym jest, że trzeba go dokładnie poznać. Aparaty fotograficzne oferują nam zwykle trzy pomiary światła. Punktowy, centralny i matrycowy. W fotografii krajobrazowej na początek skupcie się na trybie matrycowym. Fakt, że przysłony jakich używa się przy fotografii krajobrazowej są zwykle duże, sprawia, że wspomniany przeze mnie statyw, jest niezbędnym elementem wyposażenia. Ustawcie sobie na początek przysłonę f/11, niską wartość ISO, np 100, później sprawdźcie na wskaźniku poziomu ekspozycji, jaki czas będzie potrzebny do prawidłowego naświetlenia zdjęcia. Wartością jaka Was powinna interesować, jest “0”. Wszelkie odstępstwa sprawią, że obraz będzie prześwietlony lub niedoświetlony. Ale może też się zdarzyć tak, że zdjęcie lepiej wyglądać będzie lekko prześwietlone lub niedoświetlone. Musicie po prostu ufać przede wszystkim swoim oczom.

Podstawy fotografii krajobrazowej - trochę o kompozycji i nie tylko

Podstawy fotografii krajobrazowej - trochę o kompozycji i nie tylko

Podstawy fotografii krajobrazowej - trochę o kompozycji i nie tylko

Fotografia krajobrazowa, bo człowiek uczy się całe życie 

Pamiętajcie, że nie ma wartości uniwersalnych przy których każde zdjęcie wyjdzie perfekcyjnie. Fotografia krajobrazowa to świetny temat do nauki fotografii. Niezliczona liczba warunków oświetleniowych dostarcza za każdym razem nowych wyzwań i tylko częste fotografowanie może nauczyć nas je rozwiązywać w sposób naturalny. Eksperymentujcie z tymi ustawieniami. Wartości które podałem, to podstawy fotografii krajobrazowej, baza wiedzy na początek, a to co z nią zrobicie, to już zależy tylko od Was. Na koniec jeszcze jedno. Róbcie zdjęcia w formacie RAW, a nie w JPG. 

24 stycznia 2018|Fotografia, Praktyczne porady|0 komentarzy